previous pauseresume next

هفت فایده ی نوشیدن آب

۱-      با مصرف آب وزن شما کاهش می یابد.

اگر قصد کاهش وزن دارید نوشیدن آب باعث افزایش متابولیسم (سوخت و ساز بدن) و احساس سیری می شود.

نوشیدنی های پرکالری (مانند آبمیوه های صنعتی) را با آب جایگزین کنید. نوشیدن یک لیوان آب قبل از وعده های غذایی اصلی باعث ایجاد حس سیری می شود.

بدنبال نوشیدن آب بیشتر متابولیسم بدن افزایش یافته و بویژه اگر آب سرد مصرف شود چون بدن باید آن را گرم کند کالری بیشتری نیز در این فرآیند سوزانده خواهد شد.

 

۲-      آب انرژی شما را افزایش می دهد.

اگر احساس بی حالی و ضعف دارید کمی آب بنوشید. دهیدراسیون (از دست دادن آب بدن) باعث ایجاد خستگی می شود. دریافت مقدار کافی آب می تواند به پمپاژ بهتر قلب کمک کند. همچنین نوشیدن آب کافی باعث می شود خون بهتر بتواند اکسیژن و دیگر مواد مغذی را به سلول های بدن برساند.

 

۳-      با مصرف آب استرس شما کمتر می شود.

حدود ۸۰-۷۰% بافت مغز از آب تشکیل شده است. اگر شما دهیدراته (کم آب) شوید بدن و مغز شما در شرایط استرس قرار می گیرد. احساس تشنگی خود به معنای آن است که کمی دهیدراته شده اید.

 

۴-      نوشیدن یک لیوان آب به کاهش استرس کمک می کند.

انقباض (تونیسیته) عادی عضلانی با مصرف آب حفظ می شود. نوشیدن آب مانع از انقباض شدید (کرامپ) عضلات و باعث روان شدن حرکات مفاصل می شود.

 

۵-      نوشیدن آب به شادابی و طراوت پوست کمک می کند.

اگر بدن در وضعیت کم آبی باشد خطوط ریز و چروکهای روی صورت بیشتر نمایان می شود. نوشیدن آب سلولهای صورت را هیدراته می کند و باعث طراوت و جوانتر شدن آن می شود.

 

۶-      نوشیدن آب به حفظ تناسب اندام کمک می کند.

علاوه بر فیبرهای موجود در رژیم غذایی، نوشیدن آب هم برای تناسب اندام ضرورت دارد. آب به حل شدن بقایای هضم کمک می کند و آنها را از دستگاه گوارش بیرون می راند. ولی اگر بدن در وضعیت کم آبی باشد تمامی آب دریافتی جذب بدن خواهد شد و دفع مواد هضم نشده دشوار می شود.

 

۷-      نوشیدن آب مانع ایجاد سنگ کلیه می شود.

یکی از دلایل روند رو به رشد ابتلا به سنگهای کلیه عدم مصرف آب توسط افراد و بخصوص کودکان است.

مقدار دقیق آب مورد نیاز شما بستگی به سایز بدن، میزان فعالیت بدنی، شرایط آب و هوا، و وضعیت سلامت عمومی شما دارد. در حالت ورزش و تعریق شدید بدن شما به آب بیشتری نیاز دارد.