۱. کودکان مدارس ابتدایی باید حداقل ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی متناسب با سن خود انجام دهند و به عبارتی در بیشتر روزهای هفته چند ساعت بطور منظم فعال باشند.
۲. کودکان باید هر روز به مدت ۱۵-۱۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط یا شدید داشته باشند. بهتر است این فعالیت ها بصورت متناوب و همراه با دوره های استراحت کوتاه و برگشت به حالت اولیه باشد. بر اساس مطالعات، دوره های فعالیت جسمانی تناوبی (دوره های تناوبی فعالیت جسمانی شدید و استراحت) باعث رها شدن هورمون رشد می شود. تنظیم چند جلسه فعالیت بدنی (۳ یا ۶ جلسه و بیشتر) در طی روز برای دستیابی به زمان اختصاص یافته برای فعالیت بدنی کودکان مدارس ابتدایی ضرورت دارد. برخی از این دوره ها باید ۱۵-۱۰ دقیقه یا بیشتر و همراه با اجرای فعالیت و استراحت متناوب طی دوره باشد.
۳. این رهنمودها برای نوجوانان نیز قابل اجرا است با این تفاوت که برای آنها جلسات طولانی تر فعالیت بدنی متوسط تا شدید در نظر گرفته می شود. توصیه می شود نوجوانان هر هفته در ۳ جلسه ۲۰ دقیقه ای فعالیت بدنی متوسط تا شدید داشته باشند.
استفاده از یک دامنه اعداد برای تعداد گام های سالم، یک روش دیگر برای این است که تعیین کنیم آیا میزان فعالیت بدنی کودک یا نوجوان کافی است یا خیر. به عنوان مثال، با استفاده از مقادیر ۸۰-۲۰ درصدی داده های مربوط به گام برداری کودکان مدارس ابتدایی دیگر کشورها، پسران باید در دامنه ۱۷۰۰۰-۱۱۰۰۰ گام در روز و دختران ۱۴۰۰۰-۹۰۰۰ گام در روز فعالیت داشته باشند.
فعالیت بدنی ممکن است شامل فعالیتهای برنامه ریزی شده از قبیل پیاده روی، دو، بسکتبال و یا دیگر برنامه های مشابه باشد یا ممکن است شامل فعالیتهای روزانه از قبیل کارهای منزل و بیرون از خانه شود.
انواع فعالیت بدنی عبارتند از: ۱- فعالیت شغلی، ۲- فعالیت در منزل، ۳- فعالیت اوقات فراغت، ۴- فعالیت برای جابجایی.
فعالیت بدنی از لحاظ شدت به صورت "کم، متوسط و زیاد" طبقه بندی می شود.
مثال هایی از فعالیت بدنی با شدت کم عبارتند از: نشستن، تماشای تلویزیون و کار با کامپیوتر.
مثال هایی از فعالیت بدنی با شدت متوسط عبارتند از: دوچرخه سواری تفریحی، شنا با سرعت متوسط، پیاده روی آرام، کارهای روزانه منزل.
مثال هایی از فعالیت بدنی با شدت زیاد عبارتند از: دویدن و تمرین در کلاس های ورزشی.
لازم است به این نکته توجه کنید که فعالیت بدنی و ورزش دو واژه جدا از هم هستند. ورزش نوعی فعالیت بدنی برنامه ریزی شده همراه با سازمان دهی است که شامل حرکات تکرار شونده و هدف داری است و هدف اصلی آن بهبود یا نگهداری یک یا چند جزء از تناسب فیزیکی است.